Genel Bilgi
Proje Adı
Dinamik Yaya Bas-Geç Projesi
Proje Sahibi
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi
İl
Gaziantep
Projenin Durumu
Proje Başlamamıştır

Projede Kullanılan Akıllı Şehir Bileşenleri
Projenin Amacı ve Açıklaması
Gaziantep şehir merkezinde yer alan sinyalize kavşaklarda, halihazırda hem yayalar hem de dezavantajlı bireyler için güven, konfor gibi seyahat parametreleri göz önünde bulundurulmaktadır. Ancak sinyalize bazı kavşaklarda sabit zamanlı devre diyagramları kullanılması sebebiyle yayalar ve dezavantajlı gruplar için gecikme, güvenlik gibi problemler meydana gelmektedir. Her geçen gün gelişen teknoloji de göz önünde bulundurularak, proje kapsamında dinamik, anlık değişikliklere açık Yaya Bas Geç ya da devre diyagramlarına olanak sağlayacak yapa zekâ sistemleri ile bu sorunlar ortadan kaldırmak mümkündür.
2015 yılı Gaziantep Ulaşım Ana Planında (GUAP) kent merkezinde tüm yolcukların türlere göre dağılımına bakıldığında yolculuklarda yaya ulaşımı %46 gibi yüksek bir orana sahiptir. Bu nedenle kentte yayaların güvenli ve konforlu ulaşımının sağlanması önem arz etmektedir.
Projede AUS ve günümüz teknolojileri ile gerçek zamanlı veri aktarımı yöntemiyle yaya grubu içerisindeki hareketlerin analiz edilerek kısıtlı bireylerin dezavantajlarını ortadan kaldırmak amaçlanmıştır. Projenin Vizyonu Gaziantep şehir merkezinde güncel ve geliştirilebilir teknolojilerle yayalar için kavşaklarda güvenli, erişilebilir, konforlu hareketliliğin sağlanmasıdır.
Kavşaklardaki yaya geçişlerinde güvenliğin sağlanması, ayrıca engelliler için erişebilir ve konforlu geçişlerin sağlanması öncelikli hedeflerimizdendir. Projenin Ölçeği Proje kapsamında şehir merkezi sınırları içerisinde 6 adet pilot kavşak noktası belirlenmiştir. Bu noktaların seçilmesinin temel amacı ise söz konusu kavşaklarda yaya hareketliliğinin gün içerisindeki her saatte göz ile görülebilir yoğunlukta olmasıdır.
Söz konusu kavşak noktaları ise;
1. Gaziantep Üniversitesi Meydanı
2. Üniversite Hastanesi Acil Önü
3. Balıklı
4. Masal Parkı (Üçler YBG)
5. Kolej tepe
6. Uğur Mumcu Parkı Projede Uygulanan Teknolojiler Proje kapsamında hali hazırda kurulu olan trafik yönetim merkezine entegre olabilmesi için NTCIP teknoloji tercih edilmiştir.
NTCIP Protokolü, bilgisayarlar ve farklı firmalar tarafından üretilen elektronik trafik kontrol sistemleri ve mesaj sistemlerinin uyumlu bir şekilde çalışabilmesini sağlamak ve birbirleri yerine kullanılabilirliklerini kolaylaştırmak için tasarlanmış, endüstri çapında standart bir veri iletişim protokolüdür. Trafik yönetim merkezine verilerin aktarılması için NTCIP kullanılacaktır.
Verilerin toplanıp sistemin çalışabilmesi için yapay zekâ, görüntü işleme sistemleri, sabit sayaçlar tercih edilecektir. Bu işlem kamera sistemlerinin arka planında görüntü işleme, bulanık mantık metotlarıyla yayanın yoğunluğunu ve engellinin (engel türüne göre) karşıya geçiş süresini dinamik (anlık) hesaplayıp devre sürelerinde değişiklik yapmak olarak özetlenebilir. Böylelikle hem yayaların hem de dezavantajlı bireylerin (engelliler, yaşlılar) akıllı teknoloji sistemleri kullanılarak güvenli, erişilebilir, konforlu hareketliliğin sağlanmasıdır. Projenin Hedef Kitlesi Projede Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Engelliler Daire Başkanlığının veri tabanına kayıtlı 50.733 dezavantajlı grup ve bu grup üyelerinin 1. Derece yakın akrabalarını hedef kitle olarak kapsamaktadır. Projenin Paydaşları Valilik, İl Emniyet Müdürlüğü ve Engelliler için kurulmuş Sivil Toplum Kuruluşları Projenin Sonuç ve Çıktı Ürünleri Projenin sonucunda,
• Yayalar için geçiş süreleri etkin ve verimli kullanılacaktır.
• Dezavantajlı gruplara (engelliler ve yaşlılar) öncelik tanınmış olacaktır.
• Yayaların ulaşımdaki seyahat süreleri kısaltılarak, kişi/saat/TL bazında dışsal kazanım elde edilecektir.
• Şehir içi hareketliliğin artmasına pozitif katkı sağlayacaktır.
2015 yılı Gaziantep Ulaşım Ana Planında (GUAP) kent merkezinde tüm yolcukların türlere göre dağılımına bakıldığında yolculuklarda yaya ulaşımı %46 gibi yüksek bir orana sahiptir. Bu nedenle kentte yayaların güvenli ve konforlu ulaşımının sağlanması önem arz etmektedir.
Projede AUS ve günümüz teknolojileri ile gerçek zamanlı veri aktarımı yöntemiyle yaya grubu içerisindeki hareketlerin analiz edilerek kısıtlı bireylerin dezavantajlarını ortadan kaldırmak amaçlanmıştır. Projenin Vizyonu Gaziantep şehir merkezinde güncel ve geliştirilebilir teknolojilerle yayalar için kavşaklarda güvenli, erişilebilir, konforlu hareketliliğin sağlanmasıdır.
Kavşaklardaki yaya geçişlerinde güvenliğin sağlanması, ayrıca engelliler için erişebilir ve konforlu geçişlerin sağlanması öncelikli hedeflerimizdendir. Projenin Ölçeği Proje kapsamında şehir merkezi sınırları içerisinde 6 adet pilot kavşak noktası belirlenmiştir. Bu noktaların seçilmesinin temel amacı ise söz konusu kavşaklarda yaya hareketliliğinin gün içerisindeki her saatte göz ile görülebilir yoğunlukta olmasıdır.
Söz konusu kavşak noktaları ise;
1. Gaziantep Üniversitesi Meydanı
2. Üniversite Hastanesi Acil Önü
3. Balıklı
4. Masal Parkı (Üçler YBG)
5. Kolej tepe
6. Uğur Mumcu Parkı Projede Uygulanan Teknolojiler Proje kapsamında hali hazırda kurulu olan trafik yönetim merkezine entegre olabilmesi için NTCIP teknoloji tercih edilmiştir.
NTCIP Protokolü, bilgisayarlar ve farklı firmalar tarafından üretilen elektronik trafik kontrol sistemleri ve mesaj sistemlerinin uyumlu bir şekilde çalışabilmesini sağlamak ve birbirleri yerine kullanılabilirliklerini kolaylaştırmak için tasarlanmış, endüstri çapında standart bir veri iletişim protokolüdür. Trafik yönetim merkezine verilerin aktarılması için NTCIP kullanılacaktır.
Verilerin toplanıp sistemin çalışabilmesi için yapay zekâ, görüntü işleme sistemleri, sabit sayaçlar tercih edilecektir. Bu işlem kamera sistemlerinin arka planında görüntü işleme, bulanık mantık metotlarıyla yayanın yoğunluğunu ve engellinin (engel türüne göre) karşıya geçiş süresini dinamik (anlık) hesaplayıp devre sürelerinde değişiklik yapmak olarak özetlenebilir. Böylelikle hem yayaların hem de dezavantajlı bireylerin (engelliler, yaşlılar) akıllı teknoloji sistemleri kullanılarak güvenli, erişilebilir, konforlu hareketliliğin sağlanmasıdır. Projenin Hedef Kitlesi Projede Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Engelliler Daire Başkanlığının veri tabanına kayıtlı 50.733 dezavantajlı grup ve bu grup üyelerinin 1. Derece yakın akrabalarını hedef kitle olarak kapsamaktadır. Projenin Paydaşları Valilik, İl Emniyet Müdürlüğü ve Engelliler için kurulmuş Sivil Toplum Kuruluşları Projenin Sonuç ve Çıktı Ürünleri Projenin sonucunda,
• Yayalar için geçiş süreleri etkin ve verimli kullanılacaktır.
• Dezavantajlı gruplara (engelliler ve yaşlılar) öncelik tanınmış olacaktır.
• Yayaların ulaşımdaki seyahat süreleri kısaltılarak, kişi/saat/TL bazında dışsal kazanım elde edilecektir.
• Şehir içi hareketliliğin artmasına pozitif katkı sağlayacaktır.
Akıllı Şehir Proje Envanter Haritası
Akıllı Şehir Proje Envanter Haritasını görüntüleyin.
Harita için Tıklayınız!
Akıllı Şehir Proje Envanter Kütüphanesi
Akıllı Şehir Proje Envanter Kütüphanesini görüntüleyiniz.
Kütüphane için Tıklayınız!
Akıllı Şehir Proje Envanteri.
Tüm İl'lere ait Akıllı Şehir Projeleri Envanterini görüntüleyiniz.
Doküman için Tıklayınız!