Genel Bilgi
Proje Adı
Akıllı Parklanma
Proje Sahibi
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi
İl
Gaziantep
Projenin Durumu
-

Projede Kullanılan Akıllı Şehir Bileşenleri
Projenin Amacı ve Açıklaması
Günümüzde kentlerin artan nüfusuna paralel olarak araç sahipliği de artmaktadır. Motorlu araçlar, kent içindeki yolculuklarında hem yolculuk öncesinde hem de yolculuk sonunda park alanına ihtiyaç duymakta ancak araçlı yolculuklar için üretilen otoparkların kapasitesi kısa sürede doygunluğa ulaşarak yetersiz kalmaktadır. Bu durumu aşmak için üretilen yeni otopark kapasitesi oluşturma çabası hem kent bütçesi için yüksek maliyetler hem de kentliler açısından olumsuz yaşamsal sonuçlar doğurmaktadır.
Otomobil sahipliliği (Gaziantep için bu değer 120 taşıt/1.000 kişi) ve araç kullanımı iki yönlü parklanma talebi ortaya çıkarmaktadır. Gece, uzun süreli, konut yakınında, tahmin edilebilir statik talebin yanında gündüz farklı ihtiyaçlar için yapılan görece kısa aralıklarla gerçekleşen, tahmini oldukça zor, farklı politikaların etkilerine açık dinamik talebin bir model yapısı içinde birleştirilmesi hedeflenmiştir.
Türkiye'de 5 Lt/100 km ve ortalama CO2 salınım ise 132 gr/km olduğu, yasa dışı park etme oranın %33'ten %47'e kadar; sokağa park etme oranının ise %75'e kadar çıktığı bilinmektedir. Yıllık park alanı aramak için harcanan bedel 1,9 Milyar TL'yi bulmaktadır. Bu değerlerin hem ülke ekonomisine hem de GBB'ye olan yükünü azaltmak için AUS elemanları ve günümüz teknolojileri yardımıyla azaltılması amaçlanmaktadır.
Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanılarak mevcut durumdaki tüm park alanları haritalandırılarak halihazırda Gaziantep'te Kurulu olan Trafik Kontrol Merkezi (TKM) tarafından takip edilebilir hale gelecek.
Mevcut park alanlarına makine öğrenmesi ve yapay zekâ teknolojisi ile donatılmış kameralar ile görsel takip altyapısı kurularak park alanlarının doluluk oranları gerçek zamanlı olarak TKM'ye aktarılacak.
Kapalı/açık düzenli park alanlarında kullanılan sistemleri de TKM'ye entegre edildikten sonra kent genelindeki park alanlarının tamamı gerçek zamanlı takip edilebilir hale gelecektir.
TKM üzerinden vatandaşlara otopark bilgileri (konum, doluluk oranı, seyahat süresi vb.) aplikasyon ve Değişken Mesaj Sistemleri (DMS) ile ilan edilecektir. Projenin Vizyonu Akıllı Ulaşım Sistemleri desteği ile park etme ihtiyacının en verimli şekilde ve kullanıcı dostu yöntemler ile karşılanarak hem park arama sürecindeki azalma ile trafik gecikmelerinin azaltılarak çevre dostu bir şehir olma yolunda emin adımların atılması, hem de parklanmanın oluşturduğu ekonominin verimli yönetilerek kazancın artırılması hedeflenmektedir. Projenin Ölçeği Gaziantep İli 2021 yılsonu itibari ile 2,1 milyonluk bir büyükşehir iken OSB faaliyetleri ile tarihi ve kültürel mirasından kaynaklı turistik bir çekim merkezidir. Bir merkez olması hasebiyle kent merkezi akıllı park ihtiyacının doğal merkezi haline gelmiştir. Mevcut durumda da var olan yol kenarı ve kapalı/açık park alanları da bu bölgelerde faaliyet göstermektedir. Kısa vadede bu bölgelerde AUS ile akıllı park alanları altyapısı kurulacaktır. Projede Uygulanan Teknolojiler Coğrafi Bilgi Sistemleri, makine öğrenmesi ve yapay zekâ teknolojisi ile donatılmış kameralar, görsel takip altyapısı. Projenin Hedef Kitlesi Gaziantep İl'ine kayıtlı 561.011 adet (2021 yılı) kara motorlu taşıt bulunmaktadır. Bu taşıtların %45'ini otomobiller oluşturmaktadır. Günlük araç kullanımına bakıldığında ise taşıtlar günün 24 saatinin toplamda ortalama 2-2,5 saatini dolaşımda geçirir iken geriye kalan 22 saat kadarını park halinde geçirmektedir. Proje ile kısa ve uzun süreli park ihtiyacı duyan kitleler ve bu ihtiyacın oluştuğu kent merkezi (Gaziantep İli için hem turistik hem de gastronomi gezilerin merkezi ifade etmektedir.) etkileyecektir. Projenin Paydaşları Gaziantep Büyükşehir Belediyesi, Valilik, İl Emniyet Müdürlüğü, Şoförler Odası ve Ticaret Odası Projenin Sonuç ve Çıktı Ürünleri • Park arama sürecinde geçen zamanın azalması
• Düzensiz parklanmanın azalışına bağlı kavşak ve koridorlardaki gecikmelerin azalması
• Park arama sürecinde geçen zamanın azalışına bağlı hava kirliliğini azalması
• Park alanlarındaki doluluk oranın artması
• Park yeri gelirlerindeki artış ve/veya en uygun şekle sokma
• Park yerlerinin kullanıma eş zamanlı olarak hâkim olmak ve kaydını tutmak, yarına hazırlamak (elektrikli şarj istasyonları, bisiklet paylaşımı, teslimatlar…)
• Hareket kabiliyeti kısıtlı kişilere belirli bir park çözümü sunarak sosyal katılıma teşvik edilmesi.
Otomobil sahipliliği (Gaziantep için bu değer 120 taşıt/1.000 kişi) ve araç kullanımı iki yönlü parklanma talebi ortaya çıkarmaktadır. Gece, uzun süreli, konut yakınında, tahmin edilebilir statik talebin yanında gündüz farklı ihtiyaçlar için yapılan görece kısa aralıklarla gerçekleşen, tahmini oldukça zor, farklı politikaların etkilerine açık dinamik talebin bir model yapısı içinde birleştirilmesi hedeflenmiştir.
Türkiye'de 5 Lt/100 km ve ortalama CO2 salınım ise 132 gr/km olduğu, yasa dışı park etme oranın %33'ten %47'e kadar; sokağa park etme oranının ise %75'e kadar çıktığı bilinmektedir. Yıllık park alanı aramak için harcanan bedel 1,9 Milyar TL'yi bulmaktadır. Bu değerlerin hem ülke ekonomisine hem de GBB'ye olan yükünü azaltmak için AUS elemanları ve günümüz teknolojileri yardımıyla azaltılması amaçlanmaktadır.
Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanılarak mevcut durumdaki tüm park alanları haritalandırılarak halihazırda Gaziantep'te Kurulu olan Trafik Kontrol Merkezi (TKM) tarafından takip edilebilir hale gelecek.
Mevcut park alanlarına makine öğrenmesi ve yapay zekâ teknolojisi ile donatılmış kameralar ile görsel takip altyapısı kurularak park alanlarının doluluk oranları gerçek zamanlı olarak TKM'ye aktarılacak.
Kapalı/açık düzenli park alanlarında kullanılan sistemleri de TKM'ye entegre edildikten sonra kent genelindeki park alanlarının tamamı gerçek zamanlı takip edilebilir hale gelecektir.
TKM üzerinden vatandaşlara otopark bilgileri (konum, doluluk oranı, seyahat süresi vb.) aplikasyon ve Değişken Mesaj Sistemleri (DMS) ile ilan edilecektir. Projenin Vizyonu Akıllı Ulaşım Sistemleri desteği ile park etme ihtiyacının en verimli şekilde ve kullanıcı dostu yöntemler ile karşılanarak hem park arama sürecindeki azalma ile trafik gecikmelerinin azaltılarak çevre dostu bir şehir olma yolunda emin adımların atılması, hem de parklanmanın oluşturduğu ekonominin verimli yönetilerek kazancın artırılması hedeflenmektedir. Projenin Ölçeği Gaziantep İli 2021 yılsonu itibari ile 2,1 milyonluk bir büyükşehir iken OSB faaliyetleri ile tarihi ve kültürel mirasından kaynaklı turistik bir çekim merkezidir. Bir merkez olması hasebiyle kent merkezi akıllı park ihtiyacının doğal merkezi haline gelmiştir. Mevcut durumda da var olan yol kenarı ve kapalı/açık park alanları da bu bölgelerde faaliyet göstermektedir. Kısa vadede bu bölgelerde AUS ile akıllı park alanları altyapısı kurulacaktır. Projede Uygulanan Teknolojiler Coğrafi Bilgi Sistemleri, makine öğrenmesi ve yapay zekâ teknolojisi ile donatılmış kameralar, görsel takip altyapısı. Projenin Hedef Kitlesi Gaziantep İl'ine kayıtlı 561.011 adet (2021 yılı) kara motorlu taşıt bulunmaktadır. Bu taşıtların %45'ini otomobiller oluşturmaktadır. Günlük araç kullanımına bakıldığında ise taşıtlar günün 24 saatinin toplamda ortalama 2-2,5 saatini dolaşımda geçirir iken geriye kalan 22 saat kadarını park halinde geçirmektedir. Proje ile kısa ve uzun süreli park ihtiyacı duyan kitleler ve bu ihtiyacın oluştuğu kent merkezi (Gaziantep İli için hem turistik hem de gastronomi gezilerin merkezi ifade etmektedir.) etkileyecektir. Projenin Paydaşları Gaziantep Büyükşehir Belediyesi, Valilik, İl Emniyet Müdürlüğü, Şoförler Odası ve Ticaret Odası Projenin Sonuç ve Çıktı Ürünleri • Park arama sürecinde geçen zamanın azalması
• Düzensiz parklanmanın azalışına bağlı kavşak ve koridorlardaki gecikmelerin azalması
• Park arama sürecinde geçen zamanın azalışına bağlı hava kirliliğini azalması
• Park alanlarındaki doluluk oranın artması
• Park yeri gelirlerindeki artış ve/veya en uygun şekle sokma
• Park yerlerinin kullanıma eş zamanlı olarak hâkim olmak ve kaydını tutmak, yarına hazırlamak (elektrikli şarj istasyonları, bisiklet paylaşımı, teslimatlar…)
• Hareket kabiliyeti kısıtlı kişilere belirli bir park çözümü sunarak sosyal katılıma teşvik edilmesi.
Akıllı Şehir Proje Envanter Haritası
Akıllı Şehir Proje Envanter Haritasını görüntüleyin.
Harita için Tıklayınız!
Akıllı Şehir Proje Envanter Kütüphanesi
Akıllı Şehir Proje Envanter Kütüphanesini görüntüleyiniz.
Kütüphane için Tıklayınız!
Akıllı Şehir Proje Envanteri.
Tüm İl'lere ait Akıllı Şehir Projeleri Envanterini görüntüleyiniz.
Doküman için Tıklayınız!