A
kıllı şehir olgunluğunun önemi şehirlerin geleceği açısından kritik bir konudur ve bu olgunluğun ölçülmesi, şehirlerin daha yaşanabilir, sürdürülebilir ve rekabetçi hale gelmesine katkı sağlamaktadır.
Bu model bir şehrin akıllı şehir kabiliyetleri değerlendirilerek akıllı şehir olgunluk seviyesinin tespit edilmesi amacı ile geliştirilmiştir. Böylece, model ile kurumların akıllı şehir dönüşümlerinin yapısal, standart, tutarlı, etkin ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesine katkı sağlamak amaçlanmıştır.
Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modeli ile şehirlerin insan, teknoloji, tesis, kurumlar vb. tüm ekosistem varlıkları ile Akıllı Şehir Uygulamalarına yönelik hazırbulunuşluluğu sağlanarak ve doğru yatırımlar doğru bir şekilde hayata geçirilerek, doğru ve etkin bir sistem ile etkili sonuçlar elde etmeyi güvence altına almaktadır.
2
020-2023 Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı çalışmaları kapsamında 81 ilin olgunluklarının birlikte gelişiminin güvence altına alınması amacıyla ortak bir dil ve sistematik bir yapı oluşturan, ülkeye özgü Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modeli hazırlanmıştır. Hazırlanan model il 81 ilin akıllı şehir olgunluk ölçümü 2020, 2021, 2022 ve 2023 yılları için tamamlanmıştır.
2024-2030 Ulusal Akıllı Şehir Strateji ve Eylem Planı’nda tekrardan bahsi geçen Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme çalışmalarının 26. eylem olan “Şehirlerin akıllı şehir olgunluk seviyeleri belirlenecek, akıllı şehir endeksinin sürdürülebilirliği sağlanacaktır.” ile geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Bu model bir şehrin akıllı şehir kabiliyetleri değerlendirilerek akıllı şehir olgunluk seviyesinin tespit edilmesi amacı ile geliştirilmiştir. Böylece, model ile kurumların akıllı şehir dönüşümlerinin yapısal, standart, tutarlı, etkin ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesine katkı sağlamak amaçlanmıştır.
Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modeli ile şehirlerin insan, teknoloji, tesis, kurumlar vb. tüm ekosistem varlıkları ile Akıllı Şehir Uygulamalarına yönelik hazırbulunuşluluğu sağlanarak ve doğru yatırımlar doğru bir şekilde hayata geçirilerek, doğru ve etkin bir sistem ile etkili sonuçlar elde etmeyi güvence altına almaktadır.
Akıllı Şehir Olgunluğunu ölçmenin önemi;
- 1
Mevcut durumunu değerlendirmek
- 2
Stratejik kararlar almak
- 3
Kaynakların etkin bir şekilde kullanılmasını sağlamak
- 4
Akıllı şehri yolculuğunun başlamasını sağlamak
Akıllı Şehir Olgunluğunu ölçmenin faydaları;
- 1
Ortak, sistematik ve Türkiye’ye özgü bir yapı ile ölçümleme yapabilmek
- 2
Şehirlerin akıllı şehir konusunda farkındalığını artırmak
- 3
Uluslararası ölçümleme çalışmalarında olumlu sonuçlar elde edilebilmesinin altyapısını hazırlamak
- 4
Düzenli aralıklarla yenilenen ölçümleme çalışmaları ile gerçekleşen iyileşmeleri görünür kılınmak
- 5
Şehirlerin belirlenen olgunluk seviyelerini iyileştirmeleri için yönlendirme sağlanmak
Akıllı Şehir Olgunluğunu ölçmenin sonuçları;
- 1
Şehir yöneticilerine, paydaşlara ve vatandaşlara şehrin durumu hakkında şeffaf bir görünüm sunmak
- 2
Karar alma süreçlerine rehberlik etmek
- 3
Kaynakların etkin bir şekilde kullanılmasını sağlamak
- 4
Akıllı şehri yolculuğunda ilerlemesini takip etmek
Faydanılanan Standartlar;
D
ünyada ülkelerden bağımsız olacak şekilde farklı kentleri bir arada değerlendirmeyi sağlayan ve akıllı şehirler ile ilgili olgunluk değerlendirme modellerini kullanan endeksler bulunmaktadır.
Bunların örnekleri ITU Akıllı ve Sürdürülebilir Kentler Oluşturma Modeli, UNECE-ITU Akıllı ve Sürdürülebilir Kent Göstergeleri, Morgenstadt Çerçeve Modeli, Akıllı Kent Hazırbulunuşluluk Modeli (Smart Cities Council), Avrupa Birliği – Avrupa Orta Ölçekli Kentler için Akıllı Kent Sıralama Modeli, Avrupa Komisyonu – Kültürel ve Yaratıcı Kent İzleme Modeli olarak verilebilir. PAS 181 ve ISO 37120 ise akıllı şehirler alanındaki uluslararası standartlardır.
Türkiye, hızla değişen ve dönüşen bir dünyada, şehirlerin sürdürülebilirlik, verimlilik ve yaşam kalitesi açısından stratejik önemi giderek artan bir konumda bulunmaktadır. Bu bağlamda, çağın gereksinimlerine uyum sağlayabilen, teknolojiyi etkin biçimde kullanarak vatandaşların yaşamını kolaylaştıran ve şehirlerin yönetimini iyileştiren akıllı şehir kavramı, Türkiye’nin de öncelikli gündem maddelerinden birini oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, Türkiye’de akıllı şehir çalışmalarına sistematik olarak yön verilmesi amacıyla Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modeli oluşturulmuş ve modelin ülke koşullarına uygun bir yapıda Türkiye’ye özgü olması sağlanmıştır.
A
kıllı Şehirler Olgunluk Değerlendirme Modeli’nin genel yapısı Morgenstadt Çerçeve Modeli baz alınarak hazırlanmış olup, il bazında ölçümü yapılacak göstergeler için ISO37120/122/123 standartlarından faydalanılmıştır. Referans alınan toplam 240 adet ISO (37120/122/123) göstergesinin ülkemiz için anlam taşıyan akıllı şehir göstergelerinin analizi ve veri bulunabilirlik analizi sonucu il düzeyinde 55 adet gösterge modele eklenmiştir. Bunların yanında 2024-2030 Ulusal Akıllı Şehir Stratejisi ve Eylem Planı kapsamında belirlenmiş olan 170 performans göstergesi analiz edilerek 15 adet göstergenin akıllı şehir olgunluk değerlendirme ölçümü kapsamında bütüncül yaklaşımla ele aldığı tespit edilerek modele entegre edilmiştir.
Soru Setinin Belirlenmesi
ISO 37120 – ISO 37122 -IS0 37123 standartlarında yer alan göstergeler ve 2024-2030 Ulusal Akıllı Şehir Stratejisi ve Eylem Planı’nda yer alan performans göstergeleri baz alınarak soru seti oluşturulmuştur.
Hesaplama Metodolojisi
Model genelinde veriler 16 farklı kaynaktan çekilmektedir. Şehirlerin gösterge bazındaki skorlarının sistematik bir şekilde dönüştürülmesi için hesaplama metodolojisi belirlenmiştir.
Ağırlıklandırma Çalışması
Gösterge bazında elde edilen puanların önem derecesine göre çarpılacağı katsayılar belirlenerek ağırlıklandırma yapılacaktır.
Veri Toplama
Kamu kurum ve kuruluşlar tarafından sunulan açık verilerin değerlendirilmesi ve düzenlenmesi ile göstergelerin il bazında verileri toplanacaktır.
Endeks ve Raporlama
Toplanan verilerden elde edilen puanlar ağırlık katsayılarıyla çarpılarak endeks çalışması gerçekleştirilecektir. Bu doğrultuda şehirlerin 16 bileşen kapsamında Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme raporları hazırlanacaktır.
Akıllı Şehirler Olgunluk Değerlendirme Modeli Soru Seti;
Yerel Akıllı Şehir Stratejisi ve Yol Haritası varlığı
Yerel Akıllı Şehir Stratejisi ve Yol Haritasının Ulusal Akıllı Şehir Stratejisi ve Eylem Planı ile uyumluluğu
Yerel Akıllı Şehir Plafformu varlığı/ULASAV’da organizasyon olma durumu
Açık veri platformuna yapılan toplam ziyaret sayısı
Ulusal Akıllı Şehir Açık Veri Platformu’ndaki veri seti sayısı
Yerel Akıllı Şehir Mimarisinin varlığı
Yerel Akıllı Şehir Mimarisinin Referans ve Ulusal Akıllı Şehir Mimarisi ile uyumluluğu
Yerel Akıllı Şehir Kurulu/birimi/ofisi varlığı
Sunulan dijital hizmetlerin sayısı
Son yerel yönetim seçiminde seçmen katılımı (uygun seçmenlerin yüzdesi olarak)
Şehirdeki yerel yönetimin Akıllı Şehir Ekosistem Platformu’na kayıtlı olma durumu
Şehirdeki yerel yönetimin Akıllı Şehir Ekosistem Platformu’nda proje/uygulama/çözüm varlığı
Katılımcılık mekanizmalarına yönelik proje/uygulama/çözüm varlığı
Dezavantajlı gruplara yönelik proje/uygulama/çözüm varlığı
Akıllı şehirlere ilişkin tanıtıma yönelik mobil uygulama ve web sitesi varlığı
Partikül madde konsantrasyonu
Kişi başına ton olarak ölçülen sera gazı emisyonu
NO2 (azot dioksit) konsantrasyonu
SO2 (kükürt dioksit) konsantrasyonu
O3 (ozon) konsantrasyonu
İçme suyu tedarik hizmeti sağlanan şehir nüfusunun yüzdesi
Kişi başına toplam su tüketimi
Atık su arıtma tesisi hizmeti ile hizmet verilen nüfus yüzdesi
Düzenli katı atık toplama hizmeti sunulan şehir nüfusunun yüzdesi
Kişi başına üretilen atık miktarı
Düzenli depolama tesislerine gönderilen atığın oranı
Atık su toplamanın hizmet verdiği kent nüfusunun yüzdesi
Kentin atık sularının muamele görmeyen yüzdesi
Kentin birincil arıtma alan atık su yüzdesi
İkincil muamele gören kentin atık suyunun yüzdesi
Kentsel atık suların tersiyer muamele gören yüzdesi
Kentin yeşil alan oranı
Sıfır Atık Belgesi’ne sahip bina varlığı
Hava kalitesi izleme sistemi sayısı
Şehrin karbon tutma kapasitesi
Gürültü kirliliği oranı
Akıllı sulama, yenilikçi atıksu arıtma teknolojileri, suyun yeniden kullanımı, yağmur suyu hasadı ve su yönetimine ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
Atık yönetimi ve geridönüşüm kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
İklim değişikliği adaptasyonu kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Topraksız/Dikey tarım kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Kentin işsizlik oranı
Kentin istihdam oranı
Yoksulluk içinde yaşayan kent nüfusunun yüzdesi
Kişi başına patent tescil sayısı
Kişi başına marka tescil sayısı
Ortalama hane halkı geliri
Kişi başına GSYİH
İnovasyon, Ar-Ge faaliyetleri, Kuluçka Merkezi, Creative Hub ve Teknoloji Geliştirme Bölgesi kapsamlarına ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
Dezavantajlı bireylerin ekonomik faaliyetlerini destekleyecek proje/uygulama/çözüm varlığı
İstihdamı artırmaya yönelik proje/uygulama/çözüm varlığı
Gelir Dağılımı/Tüketim Eşitsizliğinin Sağlanması kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Kişi başına toplam konut elektrik enerjisi kullanımı (kWh / yıl)
Kişi başına toplam elektrik enerjisi kullanımı (kWh / yıl)
Yenilenebilir kaynaklardan elde edilen toplam enerjinin kentin toplam enerji tüketimindeki yüzdesi
Enerji verimliliği kapsamına ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
Yenilenebilir enerji ve enerji yatırımlarını teşvik etme kapsamına ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
Akıllı sokak aydınlatması kullanımı kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Belediyenin sunduğu kent hizmetlerine 15 dakika içinde erişebilen nüfus oranı
Okula kayıtlı okul çağındaki kadın nüfusun yüzdesi
Orta öğretime devam eden öğrencilerin yüzdesi
İlköğretim öğrencisi / öğretmen oranı
Okula kaydolan okul çağındaki erkek nüfusun yüzdesi
Okulda kayıtlı okul çağındaki nüfusun yüzdesi
100000 kişi başına yüksek eğitim derece sayısı
Okuma Yazma Bilmeyen Sayısı
100000 kişi başına Sinema Salon Sayısı
Aile, Kadın, Çocuk ve Gençlere Yönelik Sosyal Koruma ve Sosyal Sorumluluk Projeleri kapsamına ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
Yoksul, Evsiz ve Kimsesizlere Yönelik Sosyal Koruma ve Sosyal Sorumluluk Projeleri kapsamına ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
Kültür, Sanat, Turizm ve Spor Hizmetleri kapsamına ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
Ücretsiz İnternet Erişimi kapsamına ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
İstihdama Yönelik e-Beceri Eğitimi (Yazılım Geliştirme, Kodlama Oyunları, Robot Bilimi, 3D Teknolojileri vb.), Dijital Okuryazarlık ve Farkındalık Eğitimi vb. uygulamaların varlığı
Engelli ve yaşlılara yönelik sosyal koruma ve sosyal sorumluluk projeleri kapsamına ilişkin proje/uygulama/çözüm varlığı
Şehirdeki kütüphanelerde yer alan kaynaklara dijital erişim sağlanabilen platform varlığı
Ulaşımla ilgili mobil uygulamalar (Tek Kart, otobüs ve güzergah takip, bisiklet paylaşımı) varlığı
Şehirde kişi başına düşen elektrikli otomobil sayısı
Elektrikli araç şarj istasyonu sayısı
Kişi başına düşen kişisel otomobil sayısı
Kişi başına iki tekerlekli motorlu araç sayısı
100000 kişi başına ulaşımda ölüm sayısı
100.000 nüfusa göre belediye tarafından sağlanan bisiklet paylaşım hizmetleri aracılığıyla kullanılabilen bisiklet sayısı
Belediyenin TGAP’taki kullanıcı sayısı
Belediye tarafından TGAP üzerinden hesaplanan/raporlanan Kaza Kara Noktası (KKN) ve Kaza Yoğunluğu Yüksek Bölge (KYYB) sayısı
Belediye tarafından KKN ve KYYB hesaplamaları sonrası yapılan veya planlanan iyileştirmelerin raporlanma sayısı
Belediyenin TYAP’taki kullanıcı sayısı
Belediye tarafından TYAP üzerinden hesaplanan sıkışıklık endeksi/zirve saat analizi/kuyruk boyu analizi sayısı
Belediye tarafından hesaplanan analizler sonucu sorunlu olduğu tespit edilen kavşaklar hakkında yapılan raporlama sayısı
Otonom araçlar kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Entegre Trafik Yönetimi (arıza tespiti ve analizi, hız denetimi, EDS kavşak yönetimi) kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Dezavantajlı grupların ulaşım hizmetlerinden yararlanmasını kolaylaştıracak proje/uygulama/çözüm varlığı
Akıllı otopark yönlendirme ve ödeme sistemleri kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Akıllı kavşak, gerçek zamanlı ve dinamik kavşak yönetimi kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Toplu taşıma (çok modlu toplu taşıma, toplu taşıma modlarının entegrasyonu, yenilikçi teknolojilerin kullanımı) kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Bisiklet kullanımı ve paylaşımına yönelik proje/uygulama/çözüm varlığı
Binalar ve Yerleşmeler için Yeşil Sertifika Sistemi (YeS-TR), Leed veya Bream tarafından belgelendirilmiş yapı sayısı
Yapı iklimlendirme sistemleri, yapılarda yenilenebilir enerjinin kullanımı ve enerji verimliliği kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Erken uyarı sistemleri, entegre acil durum sistemleri ve yapı güvenlik sistemleri kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Yapı bilgi modellemesi kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Yapılarda atık geri dönüşümü kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Yapılarda akıllı enerji sayacı kullanımı kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Yapı envanteri uygulaması varlığı
Ortalama yaşam beklentisi
100000 kişi başına yatan hasta yatak sayısı
100000 kişi başına hekim sayısı
1000 canlı doğumda beş yaş altı ölüm oranı
100000 kişi başına hemşire ve ebelik personeli sayısı
100000 kişi başına intihar oranı
Temel sağlık sigortasına sahip nüfusun yüzdesi
Uzaktan Hasta Takibi kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Mobil Sağlık Uygulamaları kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Giyilebilir Sağlık Teknolojileri kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Kronik Hasta Takibi ve Panik Butonu kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Yaşlı, Kronik ve Engelli İçin Evde Hasta Desteği kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Dezavantajlı Bireylerin Sağlık Hizmetlerine Erişimi kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Şehirde Afet Koordinasyon Merkezi varlığı
100000 kişi başına doğal afet kaynaklı ölüm sayısı
100000 kişi başına düşen yangın kaynaklı ölüm sayısı
Akıllı uyarı sistemleri (sel, deprem, yangın) kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Acil durum ve afetlere hazırlık eğitimleri, kent ve bölgesel afet tatbikatları kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Afet yönetimi (afet acil durum işbirliği, Doğal Afet Sonrası Acil Beslenme, Barınma Hizmeti) kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Sel risk haritası, afet duyarlılık haritaları ve simülasyonları kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
1 |
Şehirde Afet Koordinasyon Merkezi varlığı |
2 |
100000 kişi başına doğal afet kaynaklı ölüm sayısı |
3 |
100000 kişi başına düşen yangın kaynaklı ölüm sayısı |
4 |
Akıllı uyarı sistemleri (sel, deprem, yangın) kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı |
5 |
Acil durum ve afetlere hazırlık eğitimleri, kent ve bölgesel afet tatbikatları kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı |
6 |
Afet yönetimi (afet acil durum işbirliği, Doğal Afet Sonrası Acil Beslenme, Barınma Hizmeti) kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı |
7 |
Sel risk haritası, afet duyarlılık haritaları ve simülasyonları kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı |
100000 kişi başına düşen cinayet sayısı
100000 suçta mülke karşı suçlar
Kamusal alanlarda güvenliğin sağlanmasına yönelik kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi kapsamında sertifika varlığı
Siber güvenlik ve veri güvenliği/mahremiyeti kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Fiziksel güvenlik kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Büyük Veri Sistemleri varlığı
Yapay Zeka kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
IoT (Nesnelerin İnterneti) kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Blockzincir Teknolojisi kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Veri merkezi kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
100 000 kişi başına internet bağlantısı sayısı
100.000 kişi başına cep telefonu bağlantısı sayısı
100.000 kişi başına sabit telefon bağlantı sayısı
Haberleşme (Mobil Haberleşme, Uydu Haberleşme, Kablosuz Ağ Haberleşme ve Sabit Haberleşme) Altyapısı kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Şehirde rekreatif amaçlı kullanılan yeşil alanların şehrin toplam alanına oranı
Mekansal Planlama ve Kentsel Dönüşüm kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Tarihi mekanların tanıtımı kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Şehirlerin dijital ikizlerinin oluşturulması kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Yerel Peyzajın Korunması kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Akıllı bölge sayısı
CBS ile ilgili birim varlığı
E-Plan Otomasyon Sistemindeki mekansal planların GML formatında TUCBS’ye uyumluluğu
Yerel BKBS Kent Rehberinin yayınlanması
Akıllı Dinamik Form’da etkin kullanılan uygulama sayısı
Ulusal Kent Bilgi Sistemine Entegrasyon
Coğrafi portal varlığı
Belediye hizmetlerinin takibi (araç takibi, atık sistemi takibi, akıllı konteyner konumlarının takibi) gibi yönetişimsel süreçlerde CBS uygulamaları kullanımı
Coğrafi veri paylaşımı ve standartlar kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Gerçek zamanlı veri sunumu kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
büyük coğrafi veri üretim teknikleri (uzaktan algılama, fotogrometri, drone haritalama vb.) kapsamında k ullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Coğrafi analiz kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
İç mekan CBS uygulaması kapsamında kullanılan proje/uygulama/çözüm varlığı
Entegre altyapı yönetimi kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Akıllı şebekeler kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Altyapı Yönetişiminde İzleme, Değerlendirme ve Değişimi kapsamında proje/uygulama/çözüm varlığı
Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modeli Uygulamaları
Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modeli ile T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Coğrafi Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü tarafından 81 ilin 2020, 2021, 2022 ve 2023 yılları için akıllı şehir kabiliyetleri değerlendirilerek olgunluk seviyeleri tespit edilmiş ve raporlama çalışmaları tamamlanmıştır. Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Raporlarında şehir bazında elde edilen veriler ışığında iyileştirilme önerileri sunulmuştur. Bu doğrultuda her yıl Akıllı Şehir Endeksi oluşturma çalışmaları devam edecektir.
Her yıl yapılan Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme çalışmalarına ulaşmak için;