2024-2030 Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı hedefleri doğrultusunda hazırlanan eylem maddeleri ve bu eylemlere ilişkin uygulama adımları aşağıda verilmiştir. Belirlenen eylem ve uygulama adımlarını(🡆) değerlendirip var ise görüşlerinizi belirtiniz.
EYLEM (1) ŞEHRE ÖZGÜ YEREL AKILLI ŞEHİR STRATEJİSİ VE EYLEM PLANLARI HAZIRLANACAKTIR. 🡆 1. Yerel Akıllı Şehir Stratejisi, şehrin mevcut durumu dikkate alınarak kademeli olarak geliştirilecektir. o Literatür taraması yapılması, o Paydaş Haritasının Hazırlanması, o Vizyon oluşturma çalışması, o Saha anket çalışması, o Akıllı Şehir Mevcut Durum Analizi yapılması ve Raporunun hazırlanması o Paydaşlar ile Odak Grup Toplantılarının yapılması o Yerel Akıllı Şehir Stratejisi ve Yol Haritası belgesinin hazırlanması sağlanacaktır. 2. Şehirler tarafından hazırlanan Yerel Akıllı Şehir Stratejisi’nin: o Yerel ölçekte; şehrin karakteristik özelliklerini dikkate alarak ve şehrin ihtiyaçlarını önceleyerek mevcut Stratejik Planları ile uyumlu olması sağlanacaktır. o Ulusal ölçekte; Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı, akıllı şehir çalışmalarını ilgilendirebilecek diğer bölgesel, tematik ve sektörel stratejiler ile uyumlu olması ve ulusal sistemlere entegre olunacak hedeflerin konulması sağlanacaktır. o Uluslararası alanda; Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Yeni Kentsel Gündem (BM Yeni Kentsel Gündem, 2017) ile uyumlu olması sağlanacaktır. 3. Yerel Akıllı Şehir Stratejisi ve Yol Haritasının hayata geçirilmesi amacıyla yürütülecek akıllı şehir proje ve faaliyetlerinin birlikte yönetimini sağlayan Yerel Akıllı Şehir Programı hazırlanacaktır. 4. Yerel Akıllı Şehir Strateji ve Yol Haritası’nın dinamik koşullarla uyumlu olması ve eylemlerin planlanan şekilde hayata geçirilmesi amacıyla izlenip değerlendirilmesi ve değişim yönetimi sağlanacaktır. 5. Sonraki dönem Yerel Akıllı Şehir Stratejisi ve Yol Haritası bir önceki dönem sonuçları dikkate alınarak hazırlanacaktır. 6. Akıllı Şehirler kapsamında strateji yönetimine (hazırlık, hayata geçirme, izleme değerlendirme ve değişim, olgunluk değerlendirme, risk yönetimi) ilişkin merkezi rehberlik (strateji alanları, izlenecek göstergeler gibi) ve finans kaynağı oluşturulmasına yönelik mekanizmalar geliştirilecektir. 7. Yerel Yönetim Akıllı Şehir Sözleşmeleri yapılacaktır.
EYLEM (2) ŞEHİRLERİN BİLGİ VE TECRÜBE PAYLAŞIMLARININ ARTTIRILMASI İÇİN ŞEHİRLERARASI REHBERLİK MEKANİZMASI OLUŞTURULACAKTIR. 🡆 2.1 Kendi ihtiyaçları ve iç dinamikleri doğrultusunda akıllı şehir dönüşümünü başarılı ve etkin şekilde hataya geçirmiş, akıllı şehir olgunluk seviyeleri yüksek şehirler olgunluk seviyesi düşük şehirlere rehberlik etmek üzere belirlenecektir. 2.2 Rehberlik sağlayan ve rehberlik edinen şehir grupları belirlenerek, her bir grup için sunulacak rehberlik kapsamını içeren Sürdürülebilir Akıllı Şehir Rehberliği Programı oluşturulacaktır. 2.3 Rehber şehirlerin takipçi şehirlerle bilgi ve tecrübe paylaşabileceği ortak projeler geliştirebileceği ortam oluşturulacaktır.
EYLEM (3) AKILLI ŞEHİR EKOSİSTEMİNİN YETKİNLİĞİ ARTIRILACAKTIR. 🡆 3.1 Kurumsal kapasite geliştirilecektir. 3.2 Akıllı Şehir Yetkinlik Değerlendirme Modeli tüm yerel yönetimlere uygulanarak yerel yönetimlerin akıllı şehir yetkinliği ölçülecektir. 3.3 Yerel yönetimlerde boşluk analizleri yapılarak geliştirilmesi gereken alanlar belirlenecektir. 3.4 Merkezi yönetim kamu kurumları ile akıllı şehir kapasite geliştirme konularında ekosistem paydaşları için birlikte çalışma ortamı/yöntemi hazırlanacaktır. 3.5 İnsan kaynağı kapasitesi geliştirilecektir. 3.6 Yerel yönetim özelinde akıllı şehir hizmetlerinde geliştirilmesi gereken alanlarda eğitim faaliyetleri düzenlenecektir. 3.7 Üniversitelerde akıllı şehir alanında yüksek lisans/doktora programlarının yer alması sağlanacaktır. 3.8 Kamu kurumu çalışanlarına akıllı şehir uzmanlığı unvanı kazandırılacaktır. 3.9 İş birliği ortamı geliştirilecektir. 3.10 Girişimcilik ve destek modellerinde edinilen deneyimlerin ve iyi uygulama örneklerinin yerel yönetimler arasında iş birliği ortamının kurulması ve tecrübe paylaşımı için etkinlikler gerçekleştirilecektir. 3.11 Akıllı Şehirler Ekosistem Platformunun etkinliği arttırılacak ve yaygınlaştırılacaktır. 3.12 Akıllı Şehir Ekosisteminde yer alan başarılı girişimlerin ve iyi örneklerin bölgede, ülkede ve uluslararası ölçekte tanıtımının / yaygınlaşmasının desteklenmesi sağlanacaktır. 3.13 Akıllı Şehirler Ekosistem Platformunda yer alan proje, uygulama ve çözümlere ilişkin değerlendirme kriterlerine göre başarılı örnekler belirlenecektir. 3.14 Akıllı şehirler ile ilgili yetenek Pazar yeri kurulacaktır. Böylece özel sektör ile kamu kurumları arasındaki iş birliği dışında bireyler ile özel sektör arasında da iş birlikleri için altyapı oluşturulması sağlanacaktır. 3.15 Akıllı Şehir Ekosistemi Platformunda uzman havuzu oluşturularak yetkinlik değerlendirmeleri doğrultusunda mentörlük, uluslararası uzman değişim programları ve iş birliği çalışmaları hayata geçirilecektir. 3.16 Akıllı Şehir Ekosistem Platformu üzerinden akıllı şehir alanlarında özel sektörün yurtdışına açılması ve ihracatının artırılmasına yönelik sektöre özel olarak kurgulanan destekler verilecektir.
EYLEM (4) AKILLI ŞEHİR MEVZUAT ALTYAPISININ OLUŞTURULMASINA YÖNELİK ÇALIŞMALAR YAPILACAKTIR. 🡆 . 4.1 Uluslararası mevzuat literatür taraması yapılacak, ülkemize uyarlanabilecek örnekler raporlanacaktır. 4.2 Ulusal mevzuata ilişkin literatür taraması yapılarak akıllı şehirlerle bağdaşan hususlar raporlanacaktır. 4.3 Mevcut mevzuata dair değişiklik önerileri raporlanacaktır. 4.4 Yeni mevzuat önerileri geliştirilecektir.
EYLEM (5) AKILLI ŞEHİR DÖNÜŞÜM FİNANSMANI ÇEŞİTLENDİRİLECEK VE ETKİN KULLANIMI SAĞLANACAKTIR. 🡆 5.1 Akıllı şehir dönüşüm finansmanı için gerekli adımlar tanımlanarak gerekli başvuru süreçleri oluşturulacaktır. 5.2 Akıllı şehir dönüşümünde belirlenecek alanlar için finansal destek programları oluşturulacaktır. 5.3 Yerel yönetimlere fon sağlamak hususunda ilgili kurumlarla ortak çalışma yürütülecektir. 5.4 Girişimcilik faaliyetlerinin artırılması ve yenilikçi projelerin hayata geçirilmesi amacıyla proje yarışmaları düzenlenecek ve ilgili projelerin pilot bölgelerde gerçekleştirilmesi için finans tahsisi sağlanacaktır.
EYLEM (6) YEREL VE ULUSAL ÖLÇEKTE AKILLI ŞEHİR YÖNETİŞİM MEKANİZMALARI KURULACAKTIR. 🡆 6.1 Ulusal ve yerel düzeyde Akıllı Şehir Yönetişim Mekanizmasında yer alan fonksiyonlardan sorumlu paydaş kurumlar belirlenerek Ulusal ve Yerel Akıllı Şehir Organizasyonu oluşturulacaktır. 6.2 Belirlenen kurum ve kuruluşlarda, bu alanda yapılacak çalışmalarda yer alacak uzmanlaşmış birim ve kişiler belirlenecektir. 6.3 Yerel akıllı şehir ekosistem paydaşları belirlenecek ve analiz edilerek paydaşlar arası etkileşimi tanımlayan paydaş haritası ve akıllı şehir paydaş etkileşim programı oluşturulacaktır. 6.4 Ekosistem paydaşlarının görüşleri dâhil edilerek ortak bir bakış açısı ile yerel akıllı şehir yönetişim mekanizması ve organizasyonu tanımlı hâle getirilecektir. 6.5 Şehir Katılımcılık Mekanizmaları oluşturulacaktır. 6.6 Kent sakinlerinin şehir ile ilgili verilen kararlarda söz sahibi olması için katılımcılık mekanizmaları (belediye internet sitesi, sosyal medya üzerinden şehir ile ilgili bir karar ile ilgili oylamaların yapılması gibi) geliştirilecektir. 6.7 Daha şeffaf ve hesap verebilir bir yönetim anlayışı oluşturmak amacıyla yerel yönetim bütçesi gibi gelir gider verisinin yayınlanmasını sağlayacak Kente Katkım Portali oluşturulacaktır. 6.8 Portal üzerinden, belediyeler tarafından toplanan vergiler ve bu vergilerin kullanıldığı belediyecilik hizmetleri ve faaliyetler ile ilgili bilgi paylaşımında bulunulacaktır.
EYLEM (7) AKILLI ŞEHİR GELİŞİM PLANLARI HAZIRLANACAKTIR. 🡆 7.1 Şehirlerde akıllı şehir dönüşümünün etkin bir yapıda gerçekleştirilebilmesi için yerel yönetimler tarafından gelişim planları hazırlanacaktır. 7.2 Akıllı şehir gelişim planlarının yerel akıllı şehir stratejileri ile uyumlu olması sağlanacaktır. 7.3 Akıllı Şehir Gelişim Planları Sistemi geliştirilerek 81 il bazında yapılan planlama ve uygulama faaliyetlerinin izleme ve onaylama altyapısı oluşturulacaktır.
EYLEM (8) AKILLI ŞEHİRLERE YÖNELİK TOPLUMSAL FARKINDALIK ARTIRILACAKTIR. 🡆 8.1 Yerel yönetimlerin akıllı şehirler alanında sundukları hizmetlerin vatandaş tarafından ölçülebilmesi için her yıl Akıllı Şehir Vatandaş Algı ve Farkındalık Çalışması yürütülecektir. 8.2 İlk ve orta öğretim öğrencilerinin akıllı şehirler konusunda farkındalığını arttırmak üzere MEB ile ortak çalışma yürütülmesi sağlanacaktır. 8.3 MEB ile yürütülecek müşterek çalışmayla meslek liseleri ve proje liselerindeki öğrencilere akıllı şehirler alanında ÇŞİDB tarafından mentorluk ve rehberlik sağlanacak, gençlerin akıllı şehirler alanında farkındalıklarını artırmaya ve desteklemeye yönelik çalışmalar yürütülecektir. 8.4 Gençlere yönelik akıllı şehir inovasyon atölyeleri düzenlenmesine dair çalışmalar yürütülecektir. 8.5 Toplumun her kesimini kapsayacak şekilde dijital okur yazarlık arttırma çalışmaları yürütmek üzere ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile iş birliği ortamı oluşturulacaktır. 8.6 Dijital katılım platformları ve uygulamalar aracılığıyla vatandaşların projelere, kararlara ve şehir yönetimine katkıda bulunmaları sağlanacaktır. 8.7 Dezavantajlı grupların özellikle hareket kısıtlığı bulunan bireylerin ihtiyaç ve beklentileri tespit edilerek, bu ihtiyaç ve beklentilerini karşılayabilecek hizmet sunum kanalları hayata geçirilecektir. 8.8 Şehircilik Hizmetlerin erişilebilirlik seviyeleri değerlendirilecek ve gerekli iyileştirmeler yapılacaktır.
EYLEM (9) ULUSAL NESNELERİN İNTERNETİ PLATFORMU VE AKILLI ŞEHİR BÜYÜK VERİ PLATFORMU GELİŞTİRİLEREK KENTSEL YÖNETİŞİM VE KARAR ALMA MEKANİZMASI GÜÇLENDİRİLECEKTİR. 🡆 9.1 Ulusal akıllı şehir standartlarına uyumlu Ulusal Nesnelerin İnterneti Platformu Mimarisi oluşturulacaktır. 9.2 Ulusal Nesnelerin İnterneti Platformu Mimarisi ile uyumlu açık kaynak kodlu Ulusal Nesnelerin İnterneti Platformu geliştirilecektir. 9.3 Ulusal akıllı şehir standartlarına uyumlu Ulusal Akıllı Şehir Büyük Veri Mimarisi oluşturulacaktır. 9.4 Ulusal Akıllı Şehir Büyük Veri Mimarisi ile uyumlu açık kaynak kodlu Ulusal Akıllı Şehir Büyük Veri Platformu geliştirilecektir. 9.5 Ulusal Nesnelerin İnterneti Platformu ve Ulusal Akıllı Şehir Büyük Veri Platformu’nun ulusal yaygınlaştırılması ve entegrasyonu sağlanacaktır. 9.6 Ulusal ve yerel ölçekte büyük veri analizine konu olabilecek akıllı şehir verileri tanımlanacak, şehirlerin öncelikleri ve amaçları doğrultusunda akıllı şehir verilerinden büyük veri yaklaşımı ile fayda üretilmesine yönelik kullanım senaryoları oluşturulacaktır. 9.7 Açık akıllı şehir verilerinin büyük veri kapsamında kullanılmasına yönelik ulusal ve yerel ölçekte faaliyetler gerçekleştirilecektir. 9.8 Büyük veri analizleri sonucunda elde edilecek verilerin akıllı şehir açık veri platformuna entegrasyonuna yönelik faaliyetler gerçekleştirilecektir. 9.9 Ulusal Nesnelerin İnterneti Platformuna esas olmak üzere şehirlerde bulunan mevcut sensörlerin ve diğer ilgili veri kaynaklarının envanteri çıkarılacaktır. 9.10 Ulusal Nesnelerin İnterneti Platformu ve Ulusal Akıllı Şehir Büyük Veri Platformu’nun etkin kullanımının tesis edilmesine yönelik kapasite geliştirme ve farkındalık artırma faaliyetleri gerçekleştirilecektir.
EYLEM (10) AKILLI ŞEHİR STANDART ALTYAPISI GÜÇLENDİRİLECEK VE YAYGINLAŞTIRILACAKTIR. 🡆 10.1 Akıllı şehir kabiliyetleri ve bu kabiliyetlerde yer alan varlıklara ilişkin Akıllı Şehir Terminolojisi güncel tutularak gelişen ve değişen koşullara göre geliştirilecektir. 10.2 Akıllı Şehir Veri Sözlüğü yaygın akıllı şehir uygulamalarını kapsayacak şekilde genişletilecek, mevcut veri setleri ise değişen ihtiyaçlara göre güncellenecektir. 10.3 Akıllı Şehir Veri Sözlüğü içerisinde yer alan coğrafi unsurların TUCSB ile entegre edilmesi sağlanacaktır. 10.4 Güncel akıllı şehir teknoloji eğilimlerini sürekli olarak takip edecek olan Akıllı Şehir Teknoloji Radarı’nın tesis edilmesi ve güncel tutulması sağlanacak, bu yönde gerekli teknik ve organizasyonel mekanizmalar kurulacaktır. 10.5 RUMİ’nin gelişen ihtiyaçlar ve Akıllı Şehir Teknoloji Radarı doğrultusunda güncellenmesi ve yaşayan bir mekanizma haline getirilmesi sağlanacaktır. 10.6 Yerel yönetimlerin akıllı şehir mimarisi hazırlık seviyelerini ölçecek, tespit edilen mevcut durumlar ışığında uygulama ve mimari önerilerinde bulunacak dijital sistemler tesis edilecektir. 10.7 RUMİ’ye uyumlu, yerel ihtiyaçları ve öncelikleri gözeten Yerel Akıllı Şehir Mimarisi hazırlanacaktır. 10.8 RUMİ Kayıt Sistemi geliştirilecektir. 10.9 Akıllı şehirlerde birlikte çalışabilirliğin sağlanması ve güçlendirilmesi amacıyla akıllı şehirlerde birlikte çalışabilirliğe yönelik temel yaklaşımları, kuralları, ilkeleri, standart ve yöntemleri barındıran Birlikte Çalışabilirlik Usul ve Esasları’na ilişkin çalışmalar yürütülecektir. 10.10 Akıllı Şehir standartlarına yönelik mevzuat çalışmaları gerçekleştirilecektir. 10.11 Akıllı Şehir Terminolojisi, Veri Sözlüğü, Birlikte Çalışabilirlik Usul ve Esasları ve Referans Ulusal Akıllı Şehir Mimarisi’nin sürdürülebilirliği sağlanacaktır.
EYLEM (11) ULUSAL NESNELERİN İNTERNETİ AĞ ALTYAPISI OLUŞTURULACAKTIR. 🡆 11.1 Ulusal Nesnelerin İnterneti Ağ Altyapısı için ülke genelinde kamu kurumları tarafından sürdürülebilirliği sağlanan nesnelerin internet cihaz envanteri oluşturulacak ve bu çerçevede farklı cihazların ağ altyapısına sorunsuz bir şekilde entegre edilmesi için teknik gereksinimler belirlenecektir. 11.2 Mevcut durum çerçevesinde yerel yönetimlerden geri bildirim, önerilerin ve ihtiyaçların sürekli alınmasını sağlayacak Nesnelerin İnterneti Yönetişim Mekanizması kurulacaktır. 11.3 Elde edilen veriler çerçevesinde akıllı şehir standartları ile uyumlu Ulusal Nesnelerin İnterneti Ağ Altyapısı Standartları belirlenecek ve kurulacak olan yönetişim mekanizması ile standartların sürdürülebilirliği sağlanacaktır. 11.4 Standartlara uyumlu nesnelerin interneti ağ altyapısının kurulması için pilot bölgeler seçilecek ve söz konusu bölgedeki nesnelerin interneti cihazları ve diğer ilgili veri kaynakları kurulacak olan ağ altyapısı ile Ulusal Nesnelerin İnterneti Platformuna entegre edilecektir. 11.5 Ulusal Nesnelerin İnterneti Ağ Altyapısının kapsama alanı genişletilecek ve ulusal düzeyde kullanımına yönelik kapasite geliştirme ve yaygınlaştırma faaliyetleri yürütülecektir. 11.6 Akıllı şehirlere yönelik sensör ve ilgili cihazlar envanteri ve kayıt sistemi kurulacaktır.
EYLEM (12) ULUSAL KENT BİLGİ SİSTEMİ YAYGINLAŞTIRILACAKTIR. 🡆 12.1 Kent Bilgi Sistemi uygulamalarının kullanımına ilişkin eğitim ve teknik destek faaliyetlerinin yürütülmesi sağlanacaktır. 12.2 Kent Bilgi Sistemi uygulamalarının tanıtım faaliyetlerinin yürütülmesi sağlanacaktır. 12.3 Uygulamaların idamesi, iyileştirme ve kullanıcı talepleri yazılım geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesi sağlanacaktır. 12.4 Özel sektör sertifikasyon ve bilgilendirme programı gerçekleştirilecektir. 12.5 Ulusal Kent Bilgi Sisteminde yapay zekâ altyapısı oluşturulacaktır. 12.6 Ulusal Kent Bilgi Sistemi Analiz altyapısı geliştirilecektir. 12.7 Ulusal Kent Rehberi ve 1392 Belediyenin Kent Rehberi Uygulamaları tüm belediyelerde yaygınlaştırılacaktır. 12.8 Ulusal Yeşil Alanlar Bilgi Sistemi geliştirilecektir. 12.9 Parselasyon Planları İzleme ve Değerlendirme Sistemi yaygınlaştırılacaktır. 12.10 e-Belediye Bilgi Sistemi yaygınlaştırılacaktır. 12.11 Yerbilimsel Etüd Bilgi Sistemi geliştirilecektir. 12.12 Akıllı Form uygulaması yaygınlaştırılarak yerel yönetim uygulamaları yazılım geliştirme maliyetleri azaltılacaktır. 12.13 Ulusal Altyapı Koordinasyon Sistemi kurulacaktır. 12.14 Akıllı Bina ve İşyeri Ruhsat Sistemleri geliştirilerek planlama, parselasyon, ruhsat süreçleri entegre, şeffaf ve erişilebilir bir yapıya kavuşturulacak, ruhsatların tek merkezden planlara bağlı bir şekilde ilgili tüm verilerin konsolide edilerek üretilmesi sağlanacaktır. 12.15 Akıllı şehir uygulamalarını birleştirici nitelikte süper uygulama geliştirilecektir.
EYLEM (13) MEKÂNSAL PLANLAMA SİSTEMLERİNDE SEMANTİK PLANLAMA YAKLAŞIMI İLE PLAN ZEKÂSI GELİŞTİRİLECEKTİR. 🡆 13.1 Mekansal planlama süreçlerine yönelik semantik planlama modeli geliştirilecektir. 13.2 E-Plan Otomasyon Sistemlerinde modelin uygulanması sağlanacaktır. 13.3 E-Plan Otomasyon Sistemlerinde yapay zekâ tekniklerinden faydalanılarak Plan Zekâsı geliştirilecektir. 13.4 Plan Zekâsı uygulamalarının yaygınlaştırılması ve sürdürülebilirliği sağlanacaktır. 13.5 Plan Zekâsı Raporlama aracı geliştirilerek mekansal planlama süreçlerinin etkinliği artırılacaktır.
EYLEM (14) AKILLI ŞEHİR YÖNETİŞİMİNİ DESTEKLEYECEK METAVERSE VE İNTERAKTİF İKİZ UYGULAMALARI GELİŞTİRİLECEKTİR. 🡆 14.1 İnteraktif İkiz uygulamaları geliştirilerek sanal gerçeklik ortamında etkileşim sağlanabilen geri bildirim mekanizmaları oluşturulacaktır. 14.2 İnteraktif İkiz uygulamalarında şehir bilgilerinin yönetimi sağlanarak Akıllı Şehir Yönetim Sistemi geliştirilecektir. 14.3 Şehir sensörleri ve kent bilgi sistemi uygulamaları İnteraktif İkiz uygulamasına entegre edilecektir. 14.4 İç mekân yönlendirme sistemleri geliştirilecektir. 14.5 Metaverse uygulamaları yaygınlaştırılacaktır. 14.6 Sanal ofis uygulamaları yaygınlaştırılacaktır. 14.7 Akıllı Şehir Dijital Expo geliştirilecektir. 14.8 Entegre Akıllı Şehir Yapay Zekâ ve Metaverse Bilgilendirme Platformu geliştirilecektir.
EYLEM (15) ULUSAL AKILLI ŞEHİR AÇIK VERİ PLATFORMU YAYGINLAŞTIRILARAK SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ SAĞLANACAKTIR. 🡆 15.1 Platformda halihazırda bulunan veri kaynaklarına yeni veri sağlayıcıları eklenerek platformun veri çeşitliliği artırılacaktır. 15.2 Yerel Akıllı Şehir Açık Veri platformlarının yaygınlaştırılmasına yönelik faaliyetler yürütülecek ve mevcut veri sağlayıcılarının sürdürülebilirliği artırılacaktır. 15.3 Ulusal ve yerel katmanda açık veri politikaları, yönetişim mekanizması, araçları ve mevzuatına ilişkin farkındalık ve kapasite artırım faaliyetleri gerçekleştirilecektir 15.4 Platforma girdi olarak sağlanan verilerin kalitesi ve doğruluğunun artırılmasına yönelik destekleyici faaliyetler gerçekleştirilecektir. 15.5 Açık veriye ilişkin risklerin bertaraf edilmesi ve çalışmaların sürdürülebilirliğini sağlayan mevzuat geliştirilecektir. 15.6 Ulusal ve Yerel Akıllı Şehir Açık Veri Platformlarının kullanıcıları tarafından öneri ve geri bildirim alınmasına yönelik faaliyetler yürütülecektir. 15.7 Platformun yaygınlaştırılmasıyla başlatılan projelerin sayısı ve etkisi ölçülecektir. 15.8 Ulusal Akıllı Şehir Açık Veri Platformları üzerinden akıllı şehir alanında veriye dayalı karar destek mekanizmalarına katkı sağlamak amacıyla söz konusu platformlara veri analitiği, veri modellemesi, veri işlemesi gibi fonksiyonlar kazandırılacaktır. 15.9 Her yerel yönetimin kendi veri kümelerinin veri denetimini yapması ve yüksek değerli veri kümelerinin Açık Veri olarak öncelikli olarak yayınlanmasını sağlayacak bir strateji planı geliştirilecek ve uygulamaya konulacaktır.
EYLEM (16) AKILLI ŞEHİR UYGULAMALARIYLA EKONOMİK KALKINMA DESTEKLENECEKTİR. 🡆 16.1 Ulusal ve yerel ölçekte döngüsel ekonominin desteklenmesine yönelik çalışmalar yapılacaktır. 16.2 Sıfır atık projesinin akıllı şehir uygulamaları ile geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması sağlanacaktır. 16.3 Yerel yönetimlerde atık yönetimine ilişkin faaliyetlerin her aşama için etkin bir şekilde planlanması ve akıllı şehir çözümleri kullanılarak etkin bir şekilde yönetilmesi sağlanacaktır. 16.4 Atık yönetimine ilişkin olarak akıllı şehir uygulamaları bağlamında uluslararası politika ve mevzuat taraması yapılarak raporlanacaktır. 16.5 Ülkemizdeki başarılı atık yönetimi örneklerinin yaygınlaştırılması sağlanacaktır. 16.6 Firmaların bir arada endüstriyel iş birliği içinde olduğu ortak akıllı şehir çözümleri ile endüstriyel simbiyoz ortamının kurulması ve yaygınlaştırılması sağlanacaktır. 16.7 Yerel akıllı şehir ekosisteminin desteklenmesi sağlanacaktır. 16.8 Şehirlerin yerel ekonomik potansiyellerinin belirlenmesine yönelik çalışmalar yürütülecektir. 16.9 Akıllı şehir uygulamaları ile şehirlere marka değeri kazandırılarak şehir ekonomisinin gelişmesi sağlanacaktır. 16.10 Akıllı şehir alanında girişimcilik ve kümelenme faaliyetleri desteklenecektir. 16.11 Turizm sektöründe akıllı şehir uygulamalarının kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmalar yürütülecektir. 16.12 Konsept akıllı şehir bölgeleri oluşturularak akıllı şehir turizminin gelişmesine katkı sağlanacaktır. 16.13 Ulusal Kent rehberi uygulamasının turistlere yönelik kullanımına dair geliştirme ve yaygınlaştırma çalışmaları yürütülecektir. 16.14 Akıllı şehir alanında başarılı şehirlerin markalaşması, uluslararası platformlarda tanıtılmasına yönelik çalışmalar yürütülecektir. 16.15 Şehirlerin dahil olabileceği, ulusal politikalar açısından uyumlu uluslararası platformlar belirlenerek yerel yönetimlerin bilgilendirilmesi sağlanacaktır. 16.16 Yerel yönetimlerin kendi yetki alanlarında yürüttükleri tarımsal faaliyetlerin akıllı tarım uygulamaları ile daha efektif hale getirilmesine yönelik çalışmalar hayata geçirilecektir. 16.17 Akıllı şehir alanında uzmanlaşmış Teknoloji Geliştirme Bölgeleri, Organize Sanayi Bölgesi ve Serbest Bölgeler kurulacaktır. 16.18 Patent ve markalaşma konusunda akıllı şehir uygulamalarında sahip girişimler desteklenecektir. 16.19 Yerli ve milli akıllı şehir teknolojileri geliştirilerek uluslararası pazarda pay sahibi olunmasına yönelik çalışmalar yürütülecektir.
EYLEM (17) YERLİ VE MİLLİ AKILLI ŞEHİR TEKNOLOJİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ SAĞLANACAKTIR. 🡆 17.1 Akıllı şehir uygulamalarında yerli ödeme sistemleri kullanılacaktır. 17.2 İklim değişikliği ile mücadeleye yönelik geliştirilecek teknolojiler desteklenecektir. 17.3 3 Boyutlu yazıcı teknolojileri geliştirilecek ve desteklenecektir. 17.4 Dikey tarım ve akıllı tarım uygulamaları desteklenecektir. 17.5 Yonga üretim tesisleri desteklenecektir. 17.6 Su tasarruf sistemleri kurulacak ve desteklenecektir. 17.7 İnteraktif hologram, 3 boyut, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik, hibrid gerçeklik uygulamaları geliştirilecektir. 17.8 Nörolojik ve davranışsal arayüz araçları geliştirilecektir. 17.9 Akıllı şehir faaliyetlerinde uzay teknolojilerinden faydalanılacaktır. 17.10 Dikey kalkış istasyonları ve uçan araç teknolojileri geliştirilecektir. 17.11 Akıllı şehirlerde büyük dil modelleme ve doğal dil işleme alanlarında yapılan çalışmalar desteklenecektir. 17.12 Yapay zekâ, makine öğrenmesi, derin öğrenme ve federe öğrenmeden faydalanan akıllı şehir uygulamaları yaygınlaştırılacaktır. 17.13 Bulut bilişim, sis bilişim, sınır bilişim, paralel veri işleme alanları desteklenecektir. 17.14 Düşük kodlu ve kodsuz uygulamalara geçiş desteklenecektir. 17.15 Görüntü işleme teknolojileri odak noktası olarak desteklenecektir. 17.16 Üretken ve generatif yapay zekâ uygulamaları gerçekleştirilecektir. 17.17 Bilgi ve iletişim teknolojilerinde 5G kullanımı sağlanacaktır. 17.18 Akustik yapay zekâ uygulamaları geliştirilecektir. 17.19 Bilgisayarlı görü teknolojileri desteklenerek yaygınlaştırılacaktır. 17.20 Akıllı şehirlere yönelik kamera teknolojileri geliştirilecektir. 17.21 Otonom araçların lojistikte kullanımına yönelik araştırma ve geliştirme altyapısı oluşturulacaktır. 17.22 Enerji depolama sistemleri geliştirilecektir. 17.23 Elektrifikasyonda yenilenebilir enerjinin etkinliği artırılarak yeni kaynaklara ilişkin ar-ge altyapısı güçlendirilecektir. 17.24 Yapay yağış teknolojileri araştırma ve geliştirme çalışmaları yapılacaktır.
EYLEM (18) AKILLI ŞEHİR UYGULAMALARINDA AÇIK KAYNAK KODLU SİSTEMLER KULLANILACAKTIR. 🡆 18.1 Akıllı şehir uygulamalarında yönelik açık kaynak kodlu uygulamalar araştırılarak raporlanacaktır. 18.2 Açık kaynak kodlu uygulamaların kullanımına ilişkin yerel yönetimlere rehberlik yapılacaktır.
EYLEM (19) KENT İÇİ AKILLI ULAŞIM UYGULAMALARI YAYGINLAŞTIRILACAKTIR. 🡆 19.1 Kent içi ulaşımda sunulan araçlar geliştirilecek ve bilgi paylaşım forumları kurulacaktır. 19.2 Kent içi ulaşım alanında hayatı kolaylaştırıcı entegre uygulamalar geliştirilecektir 19.3 Ulusal Kent İçi Ulaşım Koordinasyon Sistemi kurulacaktır.
EYLEM (20) KENT İÇİ ULAŞIM ANALİZ PLATFORMLARI GELİŞTİRİLEREK KAZALARIN VE TRAFİK YOĞUNLUĞUNUN AZALTILMASI SAĞLANACAK, BELEDİYELERİN ULAŞIM PLANLAMASINA YÖNELİK KAPASİTELERİ ARTIRILACAKTIR. 🡆 20.1 Kent içi ulaşımda güvenliğin artırılması için Trafik Güvenliği Analiz Platformu geliştirilerek yapay zekâ teknolojileri ile gelecekte ortaya çıkabilecek muhtemel kazaların tahmin edilmesi sağlanacaktır. 20.2 Trafik yoğunluğu analiz sistemi geliştirilerek kent içi trafik sürekli olarak analiz edilecek, kent içi hareketlilik simülasyonları doğrultusunda yerel yönetimlere düzenlemeler yapma imkânı sağlanacaktır. 20.3 Araçların, yayaların, toplu taşıma güzergâhlarının, bisiklet yollarının analizinde kent içi hareketlilik ve erişilebilirlik analizlerinin yapılmasına yönelik yazılımlar geliştirilerek yerel yönetimlerde yaygınlaştırılacaktır. 20.4 Erişilebilirlik Analiz Sistemi geliştirilecektir. 20.5 Mekânsal plan değişikliklerinde Kent İçi Ulaşım Etki Analizlerinin yapılması sağlanacaktır. 20.6 Trafiğin ve trafikte bekleme sürelerinin azaltılması için şehirlerimizde adaptif kavşaklar yaygınlaştırılacaktır. 20.7 Mevcut ve yeni geliştirilecek uygulamaların ilgili paydaşlarca kullanım süreçlerinde ortaya çıkabilecek ihtiyaçlar doğrultusunda program kapasiteleri dahilinde güncellemeler yapılacaktır. 20.8 İlgili kamu kurum ve kuruluşlarının sorumluluk alanlarının incelenmesi için uygulamalar kullanılarak Kaza Kara Noktası, Kaza Yoğunluğu Yüksek Bölgeler, Kuyruk Uzunlukları ve Yoğunluk hesaplanacak, sorunlu bölgeler özelinde simülasyon ortamında ilgili paydaşlarla iyileştirme çalışmaları yapılacaktır. 20.9 Bilgisayarlı görü ile araç ve insan tespit uygulaması geliştirilerek mekansal dağılım ve yoğunlukluk analizleri yapılacaktır. 20.10 Mevcut ve geliştirilecek olan Akıllı Ulaşım Uygulamalarının sürdürülebilir bir yapıda ilerletilmesi ve kullanıcıların güncel tutulabilmesi için bütün projeler için her yıl en az bir adet doküman ilgililer ile paylaşılacaktır. 20.11 Mevcut ve geliştirilecek olan Akıllı Ulaşım Uygulamalarını kullanacak belediyelerin teknik kapasitesini artırmak ve güncel tutmak için her yıl en az bir adet eğitimin verilmesi sağlanacaktır.
EYLEM (21) KENT İÇİ ULAŞIMA YÖNELİK DÜŞÜK KARBONLU VE SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIM SİSTEMİNE GEÇİŞİ KOLAYLAŞTIRACAK TEKNOLOJİK DÖNÜŞÜMLERE YÖNELİK UYGULAMALAR YAPILACAK, MİKROMOBİLİTE ARAÇLARI YAYGINLAŞTIRILACAKTIR. 🡆 21.1 Uzun dönemli bisiklet paylaşım sistemi yaygınlaştırılacak, elektrikli bisikletler ve skuterların kent içi hareketlilikte kolay, erişilebilir ve uzuz bir şekilde kullanımı için üyelik sistemi geliştirilecektir. 21.2 Şehirlerde yaşanan trafik sorunlarının azaltılmasında araç sahipliğinin düşürülmesi ve şehir sakinlerinin çevre dostu ulaşım araçlarına yönlendirilmesi sağlanacaktır. 21.3 Çok modlu ulaşım sistemlerinin kullanımının artırılması için Ulusal Kent Rehberi üzerinden alternatif ulaşım bilgilerine erişebilmeleri sağlanacaktır. 21.4 Otonom araç test alanları oluşturulacaktır. 21.5 Kent içi ulaşıma yönelik akıllı şehir uygulamaları kapsamında yerel yönetimlere rehberlik yapılacaktır.
EYLEM (22) İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ İLE MÜCADELEDE AKILLI ŞEHİR ÇÖZÜMLERİNİN KULLANILMASI SAĞLANACAKTIR. 🡆 22.2 İklim değişikliği konusunda ülkemizde gerçekleştirilen faaliyetlerde (sözleşmeler, strateji ve eylem planları vb.) akıllı şehir uygulamalarının rolü belirlenecektir. 22.3 İklim değişikliğinden en çok zarar gören şehirlerin belirlenmesi hususunda ilgili kurumlarla ortak çalışma yürütülerek akıllı şehir çözümleri destekli iklim değişikliği ile mücadele pilot şehri belirlenecek ve başarılı uygulamalar yaygınlaştırılacaktır. 22.4 Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanılmasının yaygınlaştırılmasına yönelik faaliyetler gerçekleştirilecektir. Bu kapsamda fikir ve proje yarışmaları düzenlenecektir. 22.5 Ulusal Güneş Potansiyeli Haritası uygulaması geliştirilerek 81 ilde bina bazında güneş enerjisi potansiyeli belirlenecektir. 22.6 Doğal kaynakların veriye dayalı yönetimi için sistem altyapısı oluşturulacaktır. 22.7 Kamu binalarında karbon salımını azaltmaya yönelik akıllı uygulamalar hayata geçirilecektir. 22.8 İklim barınakları ve pozitif enerji bölgeleri inşa edilecektir. 22.9 Millet bahçelerinde akıllı şehir dönüşümü sağlanacaktır. 22.10 Akıllı Şehir uygulamaları ile sağlanan çevre faydaları Ulusal Akıllı Şehir Açık Veri Platformu aracılığıyla paylaşılacaktır.
EYLEM (23) AKILLI ŞEHİR UYGULAMALARIYLA ŞEHİRLERİN DİRENÇLİLİK SEVİYELERİNİN ARTTIRILMASI SAĞLANACAKTIR. 🡆 23.1 Şehirlerin acil ve afet durumlarına ilişkin dirençliliğinin artırılmasında akıllı şehir uygulamalarının katkısında yönelik analiz yapılacaktır. 23.2 Şehirlerde afet ve acil durum yönetimi kapsamındaki iş birliği artırılacaktır. 23.3 Şehirlerde afet ve acil durum yönetimi kapsamındaki planlama, iyileştirme ve zarar azaltma alanlarında gerçekleştireceği faaliyetlerin akıllı çözümler ile kolaylaştırılması sağlanacaktır.
EYLEM (24) ŞEHİRLERDE SANAT DESTEKLENECEK, KÜRESEL KÜLTÜREL GELİŞİME YÖN VERİLECEKTİR. 🡆 24.1 Kamusal alanlarda sanatsal niteliğin artırılması sağlanacaktır. 24.2 Yerel Yönetimler tarafından Kültür Akademileri kurulacaktır. 24.3 Kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda yerel ölçekli yarışmalar düzenlenecektir. 24.4 Kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda yeni teknolojilerden faydalanılması sağlanacaktır. 24.5 Kültürel etkinliklerde dijital araçların etkinliği ve çeşitliliği artırılacaktır. 24.6 Sanatsal ve teknik alanlarında tasarım çalışmaları desteklenecektir. 24.7 Kültürel kimliğin korunması sağlanacaktır. 24.8 Açık Kültür Kredisi Uygulaması geliştirilerek toplumun tüm kesimlerinin kültürel etkinliklere katılabilmesi sağlanacaktır.
EYLEM (25) 81 İLDE AKILLI ŞEHİR DÖNÜŞÜMÜ SAĞLANACAK VE MODEL AKILLI ŞEHİRLER İNŞA EDİLECEKTİR. 🡆 25.1 Akıllı şehir konsepti planlama çalışmaları gerçekleştirilecektir. 25.2 81 İlde uygulanacak temel akıllı şehir uygulamaları belirlenecektir. 25.3 Akıllı bölge konsepti oluşturulacaktır. 25.4 Şehirlerde pilot alanlar belirlenerek seçilen alanlarda akıllı bölge uygulamaları gerçekleştirilecektir. 25.5 81 İlde Akıllı şehir yönetim merkezleri oluşturulacaktır. 25.6 Büyükşehir belediyelerinde ve 51 il merkezinde akıllı şehir laboratuvarları kurulacaktır. 25.7 81 İlde Şehir Teknoloji Merkezleri kurulacaktır. 25.8 30 Büyükşehirde kuantum veri işleme merkezleri kurulacaktır. 25.9 Akıllı şehirlere yönelik eğitim gören öğrenciler akıllı şehir bursları kapsamında desteklenecektir. 25.10 Veri bilimi uzmanlığı yaygınlaştırılacaktır. Yerel Yönetimler tarafından akıllı şehir uygulamalarının geliştirilmesine yönelik kurslar ve faaliyetler yürütülecektir. 25.11 Tüm akıllı şehir uygulamalarının bütünsel olarak yapılacağı model şehirler inşa edilecektir.
EYLEM (26) AKILLI ŞEHİRLERE YÖNELİK ULUSLARARASI İŞ BİRLİĞİ ARTIRILACAKTIR. 🡆 26.1 Sürdürülebilir bir dünya için akıllı şehirler alanında kazanılan deneyim uluslararası alanda paylaşılarak tecrübe paylaşımı sağlanacaktır. 26.2 Uluslararası akıllı şehir rehberlik programı oluşturulacaktır. 26.3 Birleşmiş Milletler Habitat öncü programlarına etkin katılım ve katkı sunulması sağlanacaktır. 26.4 Akıllı şehirler alanında ülkeler bazında stratejik ortaklık çerçevesi oluşturulacaktır. 26.5 Bölgesel iş birliklerinin geliştirilmesi sağlanacaktır. 26.6 Türk Devletleri Teşkilatı ile akıllı şehirler alanında bilgi, tecrübe ve teknoloji paylaşımı yapılacaktır. 26.7 Akıllı şehir alanında ülkemizde bulunan başarılı şehirlerin markalaşması, uluslararası platformlarda tanıtılmasına yönelik çalışmalar yürütülecektir. 26.8 Ülkemizdeki akıllı şehirler ile yurtdışında bulunan akıllı şehirler arasında kardeş akıllı şehirler programı oluşturulacaktır. 26.9 Yerli ve milli akıllı şehir teknolojilerinin uluslararası alanda yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmalar yürütülecektir. 26.10 Akıllı şehirler alanında uluslararası yarışmalar düzenlenecektir.
EYLEM (27) ŞEHİRLERİN AKILLI ŞEHİR OLGUNLUK SEVİYELERİ BELİRLENECEK, AKILLI ŞEHİR ENDEKSİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ SAĞLANACAKTIR. 🡆 27.1 Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından, Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modelinin şehirlere yerel yönetimler aracılığı ile uygulanması sağlanacaktır. 27.2 Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modeli doğrultusunda şehirler, Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı belirlenen akıllı şehir yetkinlik ve bileşenlere göre sistem üzerinden ölçümlenecektir. 27.3 Şehirlerin akıllı şehir olgunluk seviyeleri tespit edilecek ve raporlama çalışmaları yapılacaktır. 27.4 Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Sonuçları doğrultusunda her yıl Akıllı Şehir Endeksi oluşturulacaktır. 27.5 Akıllı Şehir Endeksinin her yıl uygulanması ile sürdürülebilirliği sağlanacaktır. 27.6 Bu kapsamda Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Modelinde yer alan ve mevcutta ölçülemeyen performans göstergelerinin ölçümüne ilişkin olarak, resmi istatistik programı gündemine eklenmeleri sağlanacaktır. 27.7 Akıllı Şehir Olgunluk Değerlendirme Raporları ve Akıllı Şehir Endeksi, Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı çerçevesinde kurulacak finansman mekanizması ile akıllı şehir bileşenleriyle ilgili ihtiyaçların ve önceliklerin belirlenmesi ve gerekli kaynakların bu doğrultuda tahsis edilmesine yönelik olarak değerlendirilecektir. 27.8 Akıllı Şehir Endeksi doğrultusunda yerel yönetimlere yönelik teşvik mekanizması oluşturulacaktır.
EYLEM (28) KENTSEL YAŞAM KALİTESİ ÖLÇME PROGRAMI OLUŞTURULACAKTIR. 🡆 28.1 Akıllı Şehirler Kentsel Yaşam Kalitesi Modeli doğrultusunda birim alanda Yaşam Kalitesi hesaplanmasına yönelik metodoloji geliştirilecektir. 28.2 Kentsel Yaşam Kalitesi Modelinin şehirlere uygulanması sağlanacaktır. 28.3 Farklı kentsel alanların karakteristik özellikleri incelenerek zayıf yönlerine ve potansiyellerin belirlenerek iyileştirilmesine yönelik veriler geliştirilecek merkezi sistem üzerinden toplanarak analiz edilecek ve şehir ekranlarından paylaşılacaktır. 28.4 Geliştirilecek sistemin, “Akıllı Şehirler Olgunluk Değerlendirme Modeli”yle oluşturulan ve 2020 yılından beri her yıl il bazında ölçümlerin yapıldığı “akıllı şehir endeksi çalışması” ile entegre edilmesi sağlanacaktır. 28.5 Akıllı Şehir Kentsel Yaşam Kalitesi Modeli ile değerlendirilen şehirlerin belirli kriterlere göre gruplanması sağlanarak Türkiye Akıllı Şehir Kentsel Yaşam Kalitesi Endeksi oluşturulacaktır. 28.6 Akıllı Şehir Kentsel Yaşam Kalitesi Endeksinin düzenli aralıklarla uygulanması ile sürdürülebilirliği sağlanacaktır. 28.7 Akıllı Şehir Kentsel Yaşam Kalitesi Modelinde yer alan ve ölçülemeyen performans göstergelerinin ölçümüne ilişkin olarak, resmi istatistik programı gündemine eklenmeleri sağlanacaktır. 28.8 Akıllı Şehir Kentsel Yaşam Kalitesi Göstergeleri ve Endekslerinde kullanılacak veri kaynaklarını çeşitlendirmek üzere, verinin toplanması, paylaşılması ve analiz edilmesi için kentsel yaşam kalitesi veri ekosistemi (kamu kurumları, yerel ve merkezi yönetimler, üniversiteler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör, medya ve sosyal medya vb.) belirlenecek ve güncel tutulacaktır.
EYLEM (29) KENT SAKİNLERİNİ BİLGİLENDİRİCİ VE YÖNLENDİRİCİ, SEKTÖREL VE BİRİM BAZLI AKILLI UYGULAMALAR GELİŞTİRİLECEKTİR. 🡆 29.1 Akıllı okul uygulamaları uygulamaları geliştirilecektir. 29.2 Akıllı hastane uygulamaları uygulamaları geliştirilecektir. 29.3 Akıllı havaalanı uygulamaları geliştirilecektir. 29.4 Akıllı güvenlik uygulamaları yaygınlaştırılacaktır. 29.5 Akıllı kamu bina uygulamaları yaygınlaştırılacaktır. 29.6 Akıllı belediye uygulamaları yaygınlaştırılacaktır. 29.7 Akıllı yurt uygulamaları uygulamaları geliştirilecektir. 29.8 Market ve pazar fiyatları uygulaması geliştirilecektir. 29.9 Yerinde sağlık uygulamaları gerçekleştirilecektir. 29.10 Yerinde bakım uygulamaları gerçekleştirilecektir. 29.11 Yerinde kütüphane hizmetleri için dijital altyapılar oluşturulacaktır. 29.12 Noktadan noktaya transfer hizmetleri sağlanacaktır. 29.13 Yerinde ruhsat uygulamaları geliştirilecektir. 29.14 Uzaktan denetim uygulamaları altyapısı oluşturulacaktır. 29.15 Girişim sermayesi oluşturma ve girişimci tanıtım uygulamaları gerçekleştirilecektir. 29.16 Akıllı turizm uygulamaları ile tanıtım kanalları çeşitlendirilecektir. 29.17 Ekolojik turizm, sağlık turizmi ve kültürel turizm alanlarının akıllı uygulamalarla desteklenmesi sağlanacaktır. 29.18 Sanal mimari ve şehircilik programları geliştirilecektir. 29.19 Akıllı kampüs uygulamaları geliştirilecektir. 29.20 Entegre Navigasyon Uygulaması Geliştirilecektir. 29.21 Dijital Şehir Kapısı uygulaması geliştirilecektir. 29.22 Akıllı limanlar ve akıllı lojistik uygulamaları yaygınlaştırılacaktır.
EYLEM (30) 2024 – 2030 ULUSAL AKILLI ŞEHİRLER STRATEJİSİ VE EYLEM PLANI HAYATA GEÇİRİLECEK, İZLENECEK VE DEĞERLENDİRİLECEKTİR. 🡆 30.1 2024-2030 Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı bir bütün olarak program yönetimi disiplini ile hayata geçirilerek yürütülecektir. 30.2 Strateji ve Eylem Planı’nda yer alan eylemlerin sorumlu kurum/kuruluş yetkilisi belirlenecektir. 30.3 2024-2030 Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı İzleme ve Değerlendirme Komisyonu kurulacaktır. 30.4 Eylemlerle ilgili proje ve faaliyetlerin başlatılması, revize edilmesi ve sonuçlandırılması ile gelişimleri takip edilecektir. 30.5 İzleme dönemlerinde performans ölçümlemeleri yapılacaktır. 30.6 Koordinasyon sağlanması amacıyla her izleme dönemi sonunda, eylem sorumlu ve ilgili kurum ve kuruluşları ile birlikte Dönemsel İzleme ve Değerlendirme Toplantısı organize edilecektir. 30.7 Eylemler hayata geçirilirken koordinasyon ihtiyacının oluşması durumunda eylemler arası eşgüdüm sağlanacaktır. 30.8 Strateji ve Eylem Planı’nın dinamik koşullarla uyumlu olması ve eylemlerin planlanan şekilde hayata geçirilmesi için değişimin kontrollü bir şekilde yönetimi sağlanacaktır. 30.9 Gelişen ihtiyaçlar doğrultusunda eylem revizyonları yapılacak, gerekmesi halinde eylem planı değişim modeli doğrultusunda yeni eylemler ve uygulamalar eklenecektir. 30.10 Bir önceki dönem sonuçları ve yerel yönetimlerin yeni dönem ihtiyaçları dikkate alınarak, sonraki dönem Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı hazırlanacaktır.